Prijatelj Brko lani je obnavljao barku i sve je dokumentirao. Pasivno prati forum (čita a ne piše) i zamolio me da ovo stavim. Kaže mrzi moderiranje i pravila uopće pa eto ja ću umjesto njega otrpiti ako nešto nije po reguli
Pa evo, uživajte:
OBNOVA VEGE 4,5m
Dulje vrijeme sam planirao svoju Vegu dovesti malo u red, a nakon sto sam slučajno primjetio da je ova starica čak '73 godište, odmah sam se dao na posao.
Nažalost, cijeli proces se oduljio, što zbog nepovoljna vremena (kišoviti travanj) a što zbog toga što sam ja potpuni amater u ovome pa sam stvari rješavao/učio u hodu. Upravo iz ovoga posljednjeg razloga želim svoje iskustvo podjeliti sa svima koji se ubuduće žele upustiti u ovako nesto pronači ili dati koji savijet, doći na neku ideju... Znam da postoje puno bolje metode i savjeti, ali za one koje znaju manje od mene i ovo će dobro doći.
Fotografije nisu previše detaljne i ne prikazuju sam postupak izrade stoga što sam uglavnom radio sam, a plastika i boje ne idu baš sa fotoaparatom
Dakle, u planu je bilo stavljanje spoilera, obnova starog (crvenog) gelcota (i to gelcoatom a ne bojom), rezanjem poprečne originalne klupe, izrada nove prednje (fleksibilne) drvene, ugradnja fischfindera, "provlačenje" struje, bojanje, koper i jos puno sitnica.
Trup broda sam zelio potpuno obnoviti, ali nisam iz nekoliko razloga. Stari gelcoat se drzi odlicno. Preko je više puta farban, pa izgleda da ga je to očuvalo. Osim toga ne znam kako če funkcionirati spoiler, kakva če biti nova vodena linija....
SAVJETI:
-kit izmjesati u nekoj vecoj kanti. On bez utvrđivaća moze stajati dulje vrijeme. Meni 7 dana bez problema
- ne plastficirati veće površine po jakom suncu; po mogučnosti ne plastificirati sam, neka vam netko dodaje vunu i mijesa manje kolicine smole
- koristiti zaštitne rukavice. Interesantno je kad vam colpoly kapne na ranu, a on jedva hlapi
- za one koji ne podnose sunce: brodicu položiti sjever-jug. Na ovaj način gotovo uvijek imamo mjesta gdje ne udara sunce, koje je u hladu
1. IZRADA SPOILERA:
Odmah da naglasim da sam u tijeku izrade spoilera osmislio puno bolji način. Da ga opet idem raditi, radio bih na drugačiji način. O tome na kraju ovog poglavlja.
Od stare, što deblje i veče surf daske načinio sam kostur spoilera. Sa surfa sam maknuo staru plastiku, stavio na odgovarajuče veličine i oblikovao spoiler. Imajte na umu da je donja površina znatno veća od gornje. Ako se netko odluči za neki drugi materijal, bitno je provjeriti da li ga topi poliester (kao npr. stiropor). Tada je najbolje raditi epoksidnim smolama (barem prvu ruku jer su one znatno skuplje). Navodno se moze stiropor obložiti novinama i drvofiksom i tako zaštititi stiropor.
Moj je naum da mi centar spoilera bude po sredini vodene linije. Debljine je 12 cm, 6 cm je iznad, a 6 ispod vode. Kada je barka usla u more, spoiler je bio u vodi mozda 2 cm.
Oblikovati što grubljim brusnim papirom, gradacije 40 (kako se ne bi punio).
Izbrusiti stari gelcoat do vune 10-15 cm iznad i ispod spoilera
Bitno je oblikovati kraj krmenog zrcala kako se ne bi stvarala nepoželjna strujanja vode!!!
U planu je bilo staviti 2 sloja debleg rovinga i 2 sloja debljeg mata. Roving je puno jači, ali ga je bolje kombinirati sa matom.
Nažalost, kao što je 99% stvari kretalo naopako, tako je i plastificiranje. Ujutro je barka puna vlage, pa čekam do nekih 10 h da počnem s plastificiranjem, kitanjem, bojanjem...a onda zaprži sunce sto na sat! Poliestersku smolu valja mješati sa 1- 2,5 % colpoly componente. Ja sam epruvetom stavljao 1 %, ali je ona stvrdnula nakon 15 min i cijeli je posao propao. Valja sve skinuti, prebrusiti, pokitati.....
Ne moram napominjati da je bio neradni dan i da nisam imao gdje kupiti dodatnu vunu. Nanijeli smo 3 sloja (2 mata , 1 roving), sa možda 0,5 % utvrđivača.
Ne smije se mazati smola s različitim postocima, jer će ona jača prije stvrdnuti i potegnuti vunu (stvaraju se mjehuri zraka)!
Ako postoje neravnine prilikom plastificiranja, može se nanijeti prvi sloj smole i vune, neravnine ispuniti kitom (poliesterska smola i industrijski talk, nije potreban utvrđivač jer će on otvrdnuti od smole), nastaviti mazati smolu i vunu. Bitno je da sve bude dobro natopljeno smolom.
Veće krivine (kao ona rupa na spoilerru za osovinu motora) plastificirati tako da se vuna ili "rascufa" ili reže na trake (što šire), tako da sto bolje prijanja, da ne ostaje zrak.
Moja je preporuka da se vuna pripremi prije miješanja boje, ne rezati u samom procesu rada.
Sve valja utabati ili aluminijskim rulom ili kistom. Kasnije pribor oprati u jakoj koncentraciji vode i praška za rublje. Oprati u nitru i osušiti prije ponovnog mazanja smole. Ako niste socijala kao ja, koristite uvijek nove pinele i rula.
Kasnije sve brusiti, kitati, farbati (ja sam gelcoatom).
Za plastificiranje donje strane najbolje je barku okrenuti naopako.
Da opet radim spoiler radio bih ovako !!!! :
Prvo bih odredio gdje želim da mi bude donja srana spoilera (npr. 2 cm ispod vodene linije). Zatim bi odrezao istu takvu površinu od kartona. Kupio bih (ili sam načinio) ploče od stakloplastike (prodaju ih mali brodograditelji) i izrezao po kartonskoj šabloni. Kupljena vec ima na sebi gelcoat.
Fiksirao bih je i gore stavio „puno“ PU pjene. Ona je dovoljno jaka da ce bez problema drzati plocu, da je možemo plastificirati za rubove trupa barke.
Eventualno nadodati PU pjene iznad vodene linije, oblikovati gornji dio spoilera i plastificirati.
Nema okretanja barke, donja površina je savrseno ravna, ima gelcoat......
Rezultat:
Mozda je spoiler malo prekratak, pa pri punom gasu jos uvijek poprilicno topi krmu.
Ali pri nesto manjem gasu topi znatno manje nego prije, sto se odrazilo na brzinu broda.
Probao sam pecati na većim valovima. Nimalo se ne osijeti neka promjena u nestabilnosti.
Ja sam i vise nego zadovoljan
2. VRATAŠCA NA PALUBI:
Neko mi je ukrao vratašca, nabavio sam druga, slična i odlučio ih plastificirati jer ih doslovce nikada nisam otvorio.
Otpiliti rubove na vratašcima. Ja sam plastificirao bužir od struje jer mi je cijela paluba izrazito omekšala. Nije potrebno plastificirati drvene grede, to je nepotrebno, i ovako je dovoljno jako.
Sve obrusiti. Iz palube ocrtati rubove do kuda valja nanijeti kit. Zalijepiti kitom.
Sutradan prebrusiti višak kita i plastificirati. Prekitati, prefarbati…
3. OJAČATI PALUBU:
Meni je paluba bila izrazito slaba, tako da sam odozdo odlučio plastificirati bužire.
Prvo sam ih zalijepio silikonom, zatim plastficirao u tri sloja.
Ovdje se vidi sva ljepota i kvaliteta plastificiranja iznad glave
Kasnije sam sve prebrusio i popravio.
Najbolje je vunu natopiti na podu i onda je prenijeti na zeljnu poziciju.
4. KLUPA:
Poprečna klupa je bila izrazito slaba. S vremenom se isprala plastika, trulilo drvo...
Nisam želio opet ponavljati dramu plastificiranja iznad sebe pa sam je odrezao. Pun pogodak!!! Imam osječaj da je barka 30% veča!
Oblik novih rubova sam načinio u garaži, zatim ih zaplastificirao i ojačao.
Nosaci za drvenu klupu
Pojačanja okomito na klupu su od obične vodoinstalacijske cijevi promjera 5 cm. Legnule su toliko dobro i čvrsto pa za sada ne vidim razloga zašto ih lijepiti ili plastificirati.
Na kutevima gdje se sjedi redovito se zadzava kiša, more, vlaga... Tu sam izbusio rupe promjera 8 mm kako bi otjecala voda . I ovo se kasnije pokazalo kao korisno rjesenje.
5. VODA U PALUBI:
Vlasnik prije mene ugradio je jedra i kormilo na vegu. Nisam želio brusiti previše jer sam naišao na neke komade željeza!?!? Kada sam brusio kit gdje je bio nosač za jarbol, procurila mi je voda od ispod pramca. Danima sam čekao da se osuši, ali očito je vode bilo previše. Otvorio sam rupu i crijevom isisao vodu.
Nisam samo zatvorio rupu, nego plastificirao veću površinu. Neki kažu da je to dobro napraviti jer se ovdije najviše "lomi" barka.
6. SKIDANJE STARE BOJE:
Iz priloženog se vidi da je poterbno nanovo farbati crveni gelcoat. Ja sam se odlucio za mazanje gelcoata, a ne standardne boje.
Skidanje boje - ne postoji gori posao.
Prvo sam sve prošao visokotlačnim čistačem (karcherom).
Ekscentrična brusilica ne možeš brusiti zbog neravnina, čelična četka na bušilici je pregruba... ne preostaje mi ništa drugo nego brusiti na ruke. Užas, skidaš pola metra2 farbe sat vremena!
Koristio sam sredstvo za skidanje boje Hempel PAINT REMOVER 9936. To je pomoglo, ali tamo gde površina nije ravna ne možes ga lijepo strugati..
Palubu također nisam mogao brusiti ekscentričnom jer se ona udubila između rebara (nosača palube), pa je brusilica kopala po rubovima
Iovdje se uočavaju nosači ispod palube, dvije paralelne smeđe linije. Jako oslabljena plastika… Ovdije takoder nisam mogao brusiti ekscentricnom brusilicom zbog ulegnuca palube
7. FARBANJE GELCOATOM:
Moram priznati da je to dosta delikatan posao. Da opet radim, mislim da bi farbao hempadurom pa obicnom bojom..
Za gelcoat sam se odlučio iz pokusa (ako ne uspijem sve prefarbam i doviđenja...)
Osim toga, protuklizne površine su najbolje ako se namaže mješavina gelcoata i kvarca.
Gelcoat stvrdne kada ostaje bez zraka. Pri izradi nove brodice u kalup se prvo nanosi on pa smola i tu nema problema. Ali na površini on nikada neće otvrdnuti ako ga ne pomiješamo sa parafinom. Ovaj trik mi nitko nije znao/želio otkriti, a na netu su vrlo oskudne i upitne informacije. Koji postotak, koji parafin koristiti,... ne znam niti sada. Moji poznanik radi s time, ali ga koriste za tako male količine da mi nije znao reći postotak .
Na netu sam pročitao kako ga u litru mijesaju čak dcl, koriste nekog iz apoteke, sami mijesaju aceton i vosak...ne znam. U svakom slucaju prevelika količina parafina oslabi kvalitetu gelcoata. Poznanik trenutno koristi neki 3% (kupljen u Italiji, kanistar 10 lit) i kaže da ga stavlja nešto više od utvđivača. Ali pošto rade s malim količinama, a i cilj mu je da sve brzo stisne, ne znam nista pouzdano. Prije su imali 30% i taj se miješao u kilu doslovce 2-3 kapi.
Gelcoat sam nanosio valjkom, ali zbog njegove gustoče on čupa dlačice, pa sam se kasnije odlučio za pinel. Osim toga, želio sam deblji sloj nego sto sam mogao dobiti valjkom. Najbolje bi naravno bilo raditi kompresorom ali nisam bio u mogućnosti.
Kasnije sam eksperimentiranjem utvrdio da mi najvise odgovara 3 - 4% moje vrste parafina.
Zastitnom trakom i naljepnicama oblikujemo povrsine. Protuklizne površine najbolje je raditi sa mješavinom kvarcnog pjeska i gelcoata. Kada dobijemo željenu gustoču, nanosimo špatulom i zatim razmazujemo spužvastim rulom (za dobijanje grubog efekta na žbuci). Ja sam koristio sirokog 10 cm, lux-ov, kupljen u pevecu.
8. STRUJA:
Honda 4,5 ima alternator, pa valja provuči kabel do akumulatora pod palubom..
Odlucio sam ucvrstiti bužir od struje ispod unutarnih bokova barke, od palube do krmenog zrcala.
9. FISCHFINDER:
Koristim prijenosni FF, stari Huminbirdov, model wide portable. Kompliciranja oko montiranja sonde su za mene besmislene. Evo kako sam ja to uradio od vodoinstalacijskog koljena (dva dijela, da ulaze jedan u drugi). Širi dio sam silikonom zalijepio za barku (šutneš ga nogom - ne mrda), a u uži fiksirao sondu. Njega vadim i spremam zajedno sa FF-om.
Priče da je netočan, da ne prikazuje, tvrdo i meko dno su glupost. Pretpostavljam da su noviji modeli još jači i bolje rade na ovaj način. Na trenutke zna izgubiti dno ako netko sjedi na pramcu i pod valom se krma digne iznad mora. To su rijetki i zanemarivi trenuci.
Gdje ga montirati probajte tako da sondu stavite u plastičnu vrećicu s vodom i naslonite uz trup broda.
Isto vrijedi za in hull (za dno broda) i krmene sonde. Isprobano i nema nikakve razlike.
10. PREGRADA ISPOD PRAMCA:
Ispod palube sam zatvorio prostor na samom pramcu broda. Tako sam od potpuno neiskorištene kosine dobio prostor za sitne stvarčice. Na mjestima gdje je legla pregrada sam zaplastificirao (a moze se i zakovicama) letvice od vodootpornog špera i na njih zavidao pregradu.
11. NOVI IZGLED BARKE: